Λίγα λόγια για τη διάλεξη

Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, υπήρχε μια συνοικία που είχε χτιστεί πάνω από την αρχαία Αγορά της Αθήνας, γνωστή ως Βρυσάκι. Για να ανασκαφεί ο χώρος αγοράστηκαν και κατεδαφίστηκαν περίπου 366 κτήρια, ώστε να αποκαλυφθεί η κεντρική αγορά της Αθήνας και το αστικό κέντρο της πρώτης δημοκρατίας στον κόσμο. Ένα από τα κτήρια που κατεδαφίστηκε ήταν η εκκλησία της Παναγίας Βλασσάρου, την είσοδο της οποίας κοσμούσε τοιχογραφία της Παναγίας με το θείο Βρέφος. Αυτή η τοιχογραφία αποσπάστηκε προσεκτικά και παρέμεινε για χρόνια στους αποθηκευτικούς χώρους της Αθηναϊκής Αγοράς. Αυτή η διάλεξη αφηγείται την ιστορία της αξιοσημείωτης «επανανακάλυψης» της τοιχογραφίας στο υπόγειο της Στοάς του Αττάλου, τη συντήρησή της και την ανακάλυψη ενός έντονα οξειδωμένου μεταλλικού ελάσματος που είχε τοποθετηθεί πίσω από την τοιχογραφία, διακοσμημένη με μια εκπληκτική και μοναδική ζωγραφική από τη Γέννηση της Παναγίας. Και τα δύο έργα εκτίθενται τώρα στην έκθεση για το Βρυσάκι στην Πτέρυγα Μακρυγιάννη της Αμερικανικής Σχολής*.

Η ομιλία του Ι. Κ. Παπαδόπουλου θα γίνει στα αγγλικά και ο Γ. Μαστρογιάννης θα μιλήσει στα ελληνικά.

*Η έκθεση "Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς μέσα από τα Αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα" θα είναι ανοικτή για το κοινό 8.00-10.00μμ.

Λίγα λόγια για τους ομιλητές

Ο Ιωάννης Κ. Παπαδόπουλος, Διευθυντής των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά από τον Ιούλιο του 2022, είναι Διακεκριμένος Καθηγητής Αρχαιολογίας και Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες, έχοντας διατελέσει Πρόεδρος του Τμήματος Κλασικών Σπουδών (2005-2008) και Πρόεδρος του Διατμηματικού Διδακτορικού Προγράμματος Αρχαιολογίας (2009-2019). Τα ερευνητικά και διδακτικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στο Αιγαίο, καθώς και στην ανατολική και κεντρική Μεσόγειο από την Ύστερη Εποχή του Χαλκού και την Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου έως την Κλασική και μεταγενέστερη περίοδο, την αρχαιολογία του αποικισμού, την αρχαιολογία του θανάτου, την τοπογραφία και την αρχιτεκτονική της Αθήνας, καθώς και στην ένταξη των λογοτεχνικών τεκμηρίων με την υλική και οπτική καταγραφή στη μελέτη του παρελθόντος. Έχει κάνει ανασκαφές ή εργασθεί ευρέως στο πεδίο στην Ελλάδα, την Αλβανία, την Ιταλία και την Αυστραλία. Έχει διευθύνει ή συν-διευθύνει έργα πεδίου στην Τορώνη Σιθωνίας και τη Μεθώνη Πιερίας στη βόρεια Ελλάδα, στο Lofkënd της Αλβανίας, καθώς και στο έργο επαναπατρισμού της Francavilla Marittima στη Νότια Ιταλία. Είναι συγγραφέας ή εκδότης δεκατριών βιβλίων (με πιο πρόσφατα τα Agora XXXVI: The Early Iron Age [2017] και Ancient Methone: 2003-2013 [2023]), περισσότερων από 100 άρθρων, ενώ έχει κάνει περίπου πενήντα βιβλιοκρισίες.

Ο Γιώργος Μαστρογιάννης είναι συντηρητής έργων τέχνης με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, εγγεγραμμένος στα μητρώα επαγγελματικής δραστηριότητας του Υπ.Πο. και μουσειολόγος.Είναι  υπεύθυνος του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών και επιμελητής εκθέσεων από το 2000. Έχει εργαστεί για δύο χρόνια στο Υπουργείο Πολιτισμού στο Άγιο Όρος (1997-1998). Ως ιδιώτης, στη Γαλλία (2003-2004) και σε προγράμματα του UNDP στα κατεχόμενα της Κύπρου (2016,2021). Έχει συγγράψει περισσότερες από 30 μελέτες αποκατάστασης τοιχογραφιών και ξυλόγλυπτων τέμπλων για σημαντικά μνημεία, όπως τοιχογραφίες του Θεοφάνη (μονή Αναπαυσά), του Φράγκου Κατελάνου (μονή Βαρλαάμ) κ.α. Έχει αναλάβει τη συντήρηση του τοιχογραφικού διακόσμου σε πολλά μνημεία σε όλη την Ελλάδα, μεγάλο αριθμό πινάκων και εικόνων, καθώς και εθνολογικό υλικό ιδιωτικών συλλογών και μουσείων. Έχει αναλάβει τη μουσειολογική και μουσειογραφική μελέτη μουσείων και ιδιωτικών συλλογών. Έχει παρουσιάσει εργασίες του σε συνέδρια και ομιλίες.