* The lecture video has been added to our Digital Resources please click HERE or click on the image bellow to watch.

Marco Galli, La Sapienza, Rome
“Hadrian’s Forgotten Heir: A New Portrait of Aelius Caesar from Eva-Loukou”

Hadrian’s Forgotten Heir: A New Portrait of Aelius Caesar from Eva-Loukou

Despite his brief life as Hadrian’s designated successor, the figure of Lucius Ceionius Commodus played a central role in the dynastic policy of the panhellenic Emperor. Introduced into the domus Augusta with the official title of Aelius Caesar in June 136 CE, he died prematurely in January 138 CE, only a few months before Hadrian’s death. As a clear manifestation of continuity, the young son of Aelius, the future emperor Lucius Verus, was kept within the line of succession established by Hadrian. Few but significant archaeological contexts testify the celebration of Aelius Caesar as future princeps (alone or in some relevant cases together with his young son) in Italy and in the provinces of the Empire. The dynastic strategies of Hadrian seem to be related to relevant dynamics of his Eastern policy.
Seen in this historical backdrop, the presence of two portraits of Aelius Caesar from the famous archaeological context of the Herodes Atticus’estate at Eva (Eastern Peloponnese) are remarkable for the evidence of the special reception of the designated emperor among the most powerful members of the provincial élites. This talk focuses especially on the most recently discovered portrait of Aelius Caesar, as well as on the political connections between the various members of the Ceionii and the Greek aristocracy during the 2nd century CE.


“Image Courtesy of George Spyropoulos, Νεκρόδειπνα, ‘Ηρωικά Ανάγλυφα (2006).”


Ο ξεχασμένος διάδοχος του Αδριανού: Ένα νέο πορτραίτο του Αέλιους από την Εύα - Λουκού

Παρά τη σύντομη ζωή του ως διορισμένος διάδοχος του Αδριανού, ο  Λεύκιος Κειώνιος Κόμμοδος έπαιξε κεντρικό ρόλο στη δυναστική πολιτική του πανελλήνιου Αυτοκράτορα. Εισήχθη στον οίκο Augusta με τον επίσημο τίτλο Αίλιος Καίσαρ τον Ιούνιο του 136 μ.Χ. και πέθανε πρόωρα τον Ιανουάριο του 138 μ.Χ., λίγους μήνες πριν τον θάνατο του Αδριανού. Ως σαφής ένδειξη της συνέχειας, ο νεαρός γιος του Αίλιου, ο μελλοντικός αυτοκράτορας Λεύκιος Βέρος, διατηρήθηκε στη γραμμή διαδοχής που καθιέρωσε ο Αδριανός. Λίγες αλλά σημαντικές αρχαιολογικές μαρτυρίες βεβαιώνουν τον εορτασμό του Αίλιου Κάισαρα ως μελλοντικού πρίγκηπα (μόνου ή σε ορισμένες σχετικές περιπτώσεις μαζί με τον μικρό γιο του) στην Ιταλία και στις επαρχίες της αυτοκρατορίας. Οι δυναστικές στρατηγικές του Αδριανού φαίνεται να συνδέονται με την ανάλογη δυναμική της Ανατολικής πολιτικής του.
Σε αυτό το ιστορικό πλαίσιο, η παρουσία δύο πορτρέτων του Αίλιου Καίσαρα στην περίφημη έπαυλη του Ηρώδη Αττικού στην Εύα (Ανατολική Πελοπόννησο) αποτελούν αξιοσημείωτο τεκμήριο της ειδικής υποδοχής του ορισθέντος αυτοκράτορα μεταξύ των πιο ισχυρών μελών των τοπικών ελίτ. Η ομιλία αυτή επικεντρώνεται κυρίως στο πιο πρόσφατα ανακαλυφθέν πορτρέτο του Αίλιου Καίσαρα, καθώς και στις πολιτικές σχέσεις μεταξύ των διαφόρων μελών του γένους Ceionii και της ελληνικής αριστοκρατίας κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ.


Η φωτογραφία «Νεκρόδειπνα, ‘Ηρωικά Ανάγλυφα (2006)” είναι ευγενική παραχώρηση Γεωργίου Σπυρόπουλου.